Langlopende samenwerking

Jan Kouijzer

Als ik terugkijk zie ik veel mooie innovatieprojecten waarin DUO en InnoValor Advies samen zijn opgetrokken. Dit gaat zelfs verder terug dan 10 jaar, met de voorloper van InnoValor Advies, het ‘Telematica Instituut’. Met het terugkerende open innovatie traject ‘Digital We’ hebben we samen met andere partijen zoals SVB, UWV, Belastingdienst, RDW en Kadaster verschillende thema’s verkend. We hebben onder andere gekeken naar chatbots, datagedreven werken, de Algoritmewijzer en daarbij ook studiereizen ondernomen langs gemeenten, ziekenhuizen en verzekeraars. De kruisbestuiving die daarbij tussen organisaties plaatsvindt is erg leuk en waardevol.

Concreet en toepasbaar

DUO was de eerste grote uitvoerder die, op verzoek van Logius,  DigID met verificatie door middel van SMS in gebruik nam. We waren ook later betrokken bij de ontwikkeling van het prototype van de DigID app, waarbij voor een door InnoValor ontwikkeld prototype al Read-ID werd gebruikt, technologie waarbij een ID-scan plaatsvindt voor authenticatie. De aanpak tijdens dit innovatietraject paste heel goed bij onze manier van werken: concreet, toepasbaar en tot de verbeelding sprekend. Eerst maar eens verkennen hoe iets werkt en wat de mogelijkheden zijn en het oeverloos praten over beren en grenzen even wat opschuiven.

Innovatie gericht op betere dienstverlening

Wij zijn een uitvoeringsorganisatie voor dienstverlening richting burgers. We kunnen dus niet investeren in elke opkomende nieuwe technologie, maar moeten altijd goed evalueren wat toegevoegde waarde heeft voor onze doelstelling: burgers helpen. Innovatie is gericht op het oplossen van problemen die we tegenkomen in onze business. Het innovatieteam zit daarom niet op een geïsoleerd eilandje maar is juist nauw betrokken bij de business. We beginnen vroeg met experimenteren en houden die experimenten klein in de vorm van een PoC, prototype of een pilot. Bovendien moet het tot de verbeelding spreken, zodat mensen het snappen. Levert het niks op? Dan gaat het in de pullenbak. Draagt het bij aan het oplossen van een issue in de dienstverlening? Dan schalen we op. We proberen graag nieuwe dingen, maar houden innovatie altijd dicht bij onszelf.