Afgelopen vrijdag 2 oktober verscheen het artikel ‘Laten we niet vergeten dat algoritmen geen mening hebben’ van Laurens Verhagen.

Hierin beschrijft Laurens de negatieve tendens rondom algoritmen. En dat klopt. Mede doordat een groot deel van het nieuws over algoritmen negatief is, krijgen mensen negatieve associaties over de inzet van algoritmen. Denk daarbij aan SyRI, het inmiddels verboden verklaarde fraude detectiesysteem van de overheid of het experiment van Microsoft waarin hun zelflerende chatbot Tay binnen 24 uur offline werd gehaald doordat deze racistische en antifeministische uitspraken deed.

Toch is deze negatieve aandacht jammer. De aandacht zou ook uit moeten gaan naar de successen en mooie voorbeelden. Zonder dat we erbij stilstaan maken we namelijk dagelijks gebruik van algoritmen. Hierdoor wordt ons leven een stuk aangenamer. Google Maps helpt mij om zo snel mogelijk van A naar B te komen, Spotify laat mij kennis maken met muziek die anders nooit had leren kennen en vergelijkingssites helpen mij bij het uitkiezen van de perfecte vakantiebestemming of verzekering. Dit is zo vanzelfsprekend dat we er nauwelijks bij stil staan dat achter deze toepassingen algoritmen schuilen.

Zoals Laurens mooi verwoord: “Algoritmen zitten tegenwoordig in het verdomhoekje. Omdat ze inderdaad beslissingen nemen, we niet snappen hoe ze daartoe komen én omdat we als mensen het gevoel hebben buitenspel te worden gezet.” Door de negatieve aandacht in combinatie met het gebrek aan kennis van veel mensen is het tij lastig te keren. Bewustwording en het vergroten van kennis over algoritmen zou de negatieve tendens kunnen doorbreken.

Om hier invulling aan te geven zijn DUO, Kadaster, RVO en InnoValor een nieuw initiatief begonnen; de Algoritmewijzer. Zoals de Kijkwijzer snel en eenvoudig informeert over een televisieprogramma of film, zo informeert de Algoritmewijzer over algoritmen. Met de Kijkwijzer in gedachten zijn we de beeldtaal gaan ontwikkelen. De Algoritmewijzer heeft als doel om mensen snel en overzichtelijk visueel te informeren over de belangrijkste kenmerken van het algoritme en de gebruikte data.

algoritme-wijzer-PAARS-logo

Zou het niet mooi zijn als organisaties die algoritmen inzetten hun maatschappelijke verantwoording nemen en meehelpen Nederland een stukje bewuster te maken van algoritmen. Om uiteindelijk algoritmen uit het ‘verdomhoekje’ te halen en een welverdiend podium te geven.