Van formulieren naar vooruitzien
De huidige manier van dienstverlening is verre van ideaal. Burgers moeten zelf alle instanties vinden. Formulieren stapelen zich op. Processen zijn complex en onduidelijk. En de overheid? Die wacht af tot iemand zelf actie onderneemt. En data zit vaak opgesloten in silo’s, waardoor hulp vaak te laat of helemaal niet komt.
Met een Personal Digital Space en een ID-wallet kan dat radicaal anders. Eén veilige plek voor al je gegevens, overzichtelijk, duidelijk en toegankelijk. Op basis van jouw toestemming kan de overheid vooruitkijken. Proactief signaleren wanneer iemand hulp nodig heeft, bijvoorbeeld bij toeslagen, zorg of veranderingen in gezinssituatie. Dit geldt niet alleen voor publieke organisaties, maar ook voor private instanties. Hierdoor kunnen publieke en private organisaties naadloos samenwerken. Geen losse puzzelstukjes meer, geen losse loketten waar jij langs moet, maar één centraal punt waar jij alles kunt regelen.
De manier van denken biedt grote kansen voor het verbeteren van dienstverlening. Niet wachten tot iemand aanklopt. Maar op tijd de juiste hulp bieden. Vooruitzien in plaats van achter de feiten aanlopen. Dat is niet alleen slimmer, het is menselijker.