Mensen centraal
De ontwikkelingen in technologie stellen mensen in staat om steeds beter hun leven zelf en samen vorm te geven. Op alle terreinen: als burger, ondernemer, student, maatschappelijk initiatiefnemer, werknemer, mantelzorger, patiënt én cliënt. Mensen willen daarom steeds meer regie over hun eigen leven. Een goede informatiepositie is daarbij cruciaal: zelf de regie op de eigen gegevens en de mogelijkheid om te bepalen wie welke gegevens mag inzien en analyseren. In deze publicatie kunt u lezen dat 86 procent van de Nederlanders daar behoefte aan heeft.
Mensen raken er bovendien aan gewend om zelf te bepalen hoe ze hun eigen informatie en hun toegang tot dienstverlening organiseren. Dit betekent bijvoorbeeld dat de overheid niet meer bepaalt hoe diensten afgenomen worden, maar dat mensen die dienstverlening krijgen die past bij de persoonlijke situatie. Ik zie daarvan ook voorbeelden in deze publicatie, bijvoorbeeld bij de droom over de hypotheekverstrekking: de kopers van een huis geven de Belastingdienst toegang tot onderdelen van hun digitale financiële dossier, op basis waarvan de dienst een voorstel doet voor de verrekening van de hypotheekrenteaftrek.
Eén overheid
‘De mens centraal’ vraagt om samenwerking, binnen de overheid én publiek-privaat over organisatiegrenzen heen. Digital We kan daar goede voorbeelden voor ontwikkelen. Met toepassing van nieuwe technologie heeft de overheid vele mogelijkheden zich slimmer te organiseren, de mens daarbij centraal te stellen en effectiever als één overheid te handelen. Denk aan personal data-stores waarin mensen zelf hun eigen gegevens kunnen beheren, aan vormen van eHealth en toepassingen van data-analyse voor slimmere beleidsontwikkeling. Betrouwbaarheid en veiligheid zijn zeker voor de overheid daarbij sleutelwoorden en vragen – bijvoorbeeld vanwege cybersecurity – om steeds meer aandacht. Het is goed dat dit in deze publicatie wordt benadrukt.