Wat is AI-geletterdheid?
In artikel 4 van de AI-verordening is het als volgt geformuleerd:
“Vaardigheden, kennis en begrip die aanbieders, gebruiksverantwoordelijken en betrokken personen […] in staat stellen geïnformeerd AI-systemen in te zetten en zich bewuster te worden van de kansen en risico’s van AI en de mogelijke schade die zij kan veroorzaken.”
Maar om welke specifieke vaardigheden, kennis en begrip gaat het dan? Waar moet ik dan aan denken? Moet iedereen data science skills ontwikkelen? Of is op conceptueel niveau begrijpen hoe AI werkt voldoende?
Dit hangt af van de rol van de betrokkene en de context waarin het systeem gebruikt wordt. In de verordening staat:
“Die kennis kan verschillen naargelang de context en kan inzicht omvatten in de correcte toepassing van technische elementen tijdens de ontwikkelingsfase van het AI-systeem, de maatregelen die moeten worden toegepast tijdens het gebruik ervan, hoe de output van het AI-systeem moet worden geïnterpreteerd, en, in het geval van betrokken personen, de kennis die nodig is om te begrijpen hoe beslissingen die met behulp van AI worden genomen, op hen van invloed zullen zijn.”
Kortom, het is belangrijk om scherp te krijgen wie een rol spelen in de AI-waardeketen en wat er nodig is per doelgroep om tot een toereikend niveau van AI-geletterdheid te komen.