Het is één van oma’s wijsheden: draag laagjes kleding als bescherming tegen koud weer. Laagjes, dat is waar effectieve, transparante communicatie over algoritmen ook om vraagt. In het laatste geval gaat het dan echter niet om laagjes kleding, maar om een gelaagde communicatie. Een gelaagde communicatie, om een koude en ineffectieve manier van informatievoorziening te voorkomen.
Transparant communiceren
Organisaties gebruiken algoritmes in allerlei verschillende besluitvormingsprocessen. Transparante communicatie over het gebruik hiervan is belangrijk voor het verantwoord gebruik van AI. Op een heldere manier inzichtelijk maken hoe algoritmes gebruikt worden voor een bepaalde beslissing, helpt om het subject te includeren. Het subject is de persoon op wie een algoritmisch besluitvormingsproces een impact heeft, zonder dat diegene zelf gebruik maakt van het algoritme. Vaak betreft het burgers of klanten van een organisatie.
Met name voor overheidsorganisaties is het van belang om transparant te zijn over het gebruik van algoritmes, voor de rechtsbescherming van burgers. Wanneer een algoritme bijvoorbeeld discrimineert, moet er voor de burger een mogelijkheid zijn om het proces in te zien en diens eigen rechten te verdedigen. Aangezien overheden wettelijk verplicht zijn om hun besluiten over burgers te motiveren, is het niet meer dan logisch dat de algoritmes die daarvoor worden gebruikt ook worden uitgelegd. Ook voor private organisaties kan transparant communiceren over het gebruik van algoritmes helpen om de klant meer te betrekken en ongewenste uitkomsten te voorkomen.
Transparante communicatie is dus van het hoogste belang, maar hoe doe je dat op een effectieve manier? Overheidsorganisaties worden binnenkort verplicht hun gebruikte algoritmes te publiceren in het Algoritmeregister. Dit is een centrale plek met een overzicht van de algoritmes die organisaties gebruiken. De doelstelling, eigenschappen en specifieke implementatie van een algoritme wordt in dit register weergegeven. Hoewel het Algoritmeregister inzicht kan geven in het gebruik van algoritmes voor onderzoekers en toezichthouders, schiet het te kort als communicatie richting burgers en klanten. De informatie in het register is te complex en ontoegankelijk weergegeven voor iemand zonder expertise op het gebied van algoritmes. Het Algoritmeregister is dus geen one-size-fits-all oplossing voor communicatie richting journalisten, onderzoekers, toezichthouders en burgers.
Voor transparante en inclusieve communicatie zijn drie dingen van belang: Gelaagdheid, Compleetheid en Inzichtelijkheid.