Ons dagelijks leven speelt zich voor een steeds groter deel af in de digitale wereld. Consumenten communiceren steeds meer digitaal met dienstverleners, de Nederlandse overheid wordt een i-overheid en samenwerkingsketens tussen organisaties worden steeds verder gedigitaliseerd.

Bestaande dienstverlening wordt hierdoor efficiënter en nieuwe dienstverlening wordt mogelijk, bijvoorbeeld in de cloud en het “Internet of Things”. Maar naast kansen zijn er ook risico’s. Er worden steeds meer gegevens verzameld en uitgewisseld. Dit betreft vaak persoonlijke of vertrouwelijke gegevens. Bovendien ontstaan er nieuwe afhankelijkheden: continuiteit en kwaliteit van dienstverlening wordt afhankelijk van gegevens die door andere organisaties aangeleverd worden.

We hebben innovatieve oplossingen nodig om die risico’s te beheersen en het benodigde digitale vertrouwen te realiseren. Deze oplossingen moeten de tegenstrijdige eisen qua efficiëntie, informatiebeveiliging, privacy en gemak op de juiste manier balanceren. Dit is niet alleen een technologische uitdaging. Het gaat ook om operationele, bestuurlijke, juridische, bedrijfseconomische en communicatieve uitdagingen. Denk hierbij aan afsprakenstelsels, governance, gebruikersperceptie en bedrijfsmodellen. Centraal hierin staan digitale identiteiten: hoe herkennen partijen elkaar, en wie mag er wat?

  • play
    {{video.data.title}}