Daar waar de Wii een aantal jaar geleden het hele gezin overhaalde, heeft de smartphone nu de rest van de wereld aan het spelen gekregen. Het aanbod aan games is daarmee een stuk diverser geworden: er is een groter publiek dat aangesproken kan worden. Bijna iedereen is tegenwoordig ‘gamer’, net als dat iedereen wel eens een filmpje kijkt. In Keulen vindt deze week een van de grootste video game evenementen in de wereld plaats: Gamescom. Het is dé plek waar de laatste bekendmakingen uit de industrie worden gedaan en games die nog in de maak zijn al kunnen worden gespeeld. Vanuit hobbyisme was ik er ook bij, en vertel jullie graag waar de Gamescom om draait.
Gamescom kan tot de grote drie gerekend worden als het om videogame-evenementen gaat: in de V.S. is er de Electronic Entertainment Expo (E3) en in Japan de Tokyo Game Show (TGS). Waar de TGS met name de Aziatische markt aanspreekt en de E3 vooral een persaangelegenheid is, wordt er op Gamescom juist vooral aandacht gegeven aan de consument. Het is een wirwar van journalisten, fans en ontwikkelaars, die allemaal in lange rijen wachten om een sneak preview te krijgen van de nieuwste games.

gamescom niet zomaar een spelletje

Een mierenhoop van ontwikkelaars, fans en journalisten op Gamescom

De Cijfers
Wat direct opvalt is de omvang van het geheel, die elk jaar nog stijgt. Met een oppervlakte van 193.000m2 en meer dan 700 standhouders is Gamescom ook dit jaar weer groter dan ooit. Vorig jaar waren er 335.000 bezoekers en dat aantal zal dit jaar ook zeker weer worden overtroffen. Deze grootte weerspiegelt hoe gigantisch de gamesindustrie is geworden: de wereldwijde markt is goed voor 74,2 miljard dollar, waarvan Europa goed is voor zo’n 22,1 miljard (Superdata, Global Games Report 2015).
Aangezien bijna iedereen games speelt is het landschap is dan ook zeer divers geworden. De man/vrouw verdeling is inmiddels bijna 50/50, en de gemiddelde leeftijd is 31. Hoewel de verdeling op de beursvloer van Gamescom wel iets schever leek te liggen, is het dus zeker niet meer alleen de stereotype ‘eenzame jongen die nooit naar buiten komt’ die games speelt.

gamescom niet zomaar een spelletje 2

Global Games Report 2015, Superdata

De Games
De gamesindustrie heeft dezelfde uitdagingen als andere media. Het kan op veel vlakken vergeleken worden met de filmindustrie. Er zijn een aantal grote uitgevers, zoals EA en Ubisoft, die een breed scala aan games financieren en produceren. Veelal maken zij de ‘blockbusters’, zoals het bekende Grand Theft Auto. Grand Theft Auto V is de duurste game ooit gemaakt, met een budget van 265 miljoen dollar. Gelukkig bracht die investering ook de nodige inkomsten met zich mee: op de eerste dag van verkoop was er al een opbrengst van 800 miljoen dollar.
De grote klapper van dit jaar wordt wellicht Star Wars Battlefront. Op een enorme stand met Playstations en PC’s kon ik met zo’n 100 andere gamers tegelijk de game voorproeven. Het is een vermakelijke spin-off van de Star Wars franchise. Waarbij twee teams tegen elkaar strijden en in de lucht en op de grond elkaar moeten ondersteunen.

gamescom niet zomaar een spelletje 3

Een enorme Walker bij de stand van Star Wars Battlefront

Naast de grotere uitgevers zijn er de ‘arthouse’ type spellen, ook wel ‘indie games’. Deze games worden onafhankelijk van de grote uitgeverijen gemaakt, vaak door kleine ambitieuze teams. Soms wordt een indie game opgepikt door een grote uitgever en kan de ontwikkelaar zijn ‘five minutes of fame’ opeisen. Een voorbeeld hiervan is Unravel, een leuke puzzle platformer die ik ook heb kunnen proberen op de beursvloer. De game is gemaakt door een klein Zweeds team en uiteindelijk opgepikt door EA. Maar vaker is het hard werken, of een review door een populaire YouTuber, dat zorgt voor het succes van een indie-game.

gamescom niet zomaar een spelletje 4

Jumps en puzzels met Unravel

Business model-trends in Games
Steeds vaker worden games gedownload in plaats van fysiek aangeschaft, via bijvoorbeeld Steam, en de consoles hebben allen ook eigen e-shops. Net als de videotheek en platenzaken hebben de gameshops in steden het hier merkbaar moeilijk mee, zeker in combinatie met de groeiende concurrentie van webshops: steeds meer winkels verdwijnen. Daarnaast is er tegenwoordig een enorm aanbod aan games. Menig gamer zal herkennen dat het aantal nieuwe games, zeker in de online stores, niet bij te benen is. Opvallen tussen de moordende concurrentie kan erg lastig zijn. Ondertussen wil de consument het liefst niets, of zo weinig mogelijk betalen voor de content.

Deze ontwikkelingen hebben nieuwe business modellen met zich meegebracht. De opkomst van crowd-funding heeft er bijvoorbeeld voor gezorgd dat onafhankelijke ontwikkelaars tegenwoordig zelf hun financiering bij elkaar kunnen sprokkelen. Met als gevolg dat ze minder afhankelijk zijn van de grote uitgevers en daarmee minder consessies hoeven te doen. Door het vooraf peilen van interesse via crowd-funding kunnen ontwikkelaars zich daarnaast ook bewijzen, wat vaak resulteert in extra investeringen in een game.
Sinds de opkomst van smartphones en tablets is er een overvloed aan ‘free-to-play’ games. In dit model kun je gratis een spel spelen, vaak tot een bepaald level of een bepaald punt en door, vaak kleine bedragen, te betalen krijg je toegang tot de rest van het spel of extraatjes in een spel. De meest succesvolle telg in deze vorm is Candy Crush.  Deze vorm geeft een enorme boost aan het aantal spelers van games, echter onstaat soms ook de ‘pay-to-win’ situatie, waarbij mensen die betalen eigenlijk altijd winnen van mensen die een game gratis spelen.
Steeds vaker wordt ook downloadable content (DLC) aangeboden vlak nadat een spel is uitgebracht, dit is meestal extra content (bijvoorbeeld missies of gebieden in een spel) om te spelen. Aan de ene kant zorgt dit voor extra inkomsten na het uitbrengen van een spel, maar aan de andere kant leidt dit soms tot negatieve gevoelens bij gamers: waarom kreeg ik niet het ‘hele’ spel toen ik het kocht?

De gamesindustrie heeft nog lang niet de ervaring die de film- en muziekindustrie hebben en de content providers maken worstelingen door. Maar hoewel de industrie als geheel in beweging is, vermaken de gamers zich op Gamescom prima!

gamescom niet zomaar een spelletje 5

Incognito Gamers