Virtuele realiteit (VR) is bereikbaarder dan ooit. Met de komst van Playstation VR en Samsung Gear is VR voor consumenten zeer betaalbaar geworden en daarmee is ook het hek van de dam om het te gaan gebruiken. Natuurlijk richten de pijlen van investeerders en innovators zich alweer op de volgende stap: augmented reality (AR), dat de echte wereld met de virtuele combineert. De verwachting is dat AR nog veel groter zal worden dan VR.

De meest bekende vorm van AR in het afgelopen jaar was Pokémon Go. Hierbij werden Pokémon figuurtjes geprojecteerd op je scherm, over de camerabeelden heen. Dit is anders dan Virtual Reality, waar je niets meer van de echte wereld ziet. Bij AR worden juist digitale beelden weergegeven ‘over’ de echte wereld heen. Een laagje virtueel over de realiteit is op verschillende manieren te realiseren. Denk ook aan de nieuwe ‘world views’ van Snapchat. Hierbij kunnen we de ‘werkelijkheid’ een stuk leuker maken door grappige of mooie filters toe te voegen aan onze foto’s.

De HoloLens van Microsoft maakt nu de grootste opmars. HoloLens wil ook de Europese markt gaan veroveren. Microsoft heeft recentelijk zes Europese studios aangewezen die bedrijven kunnen helpen met het ontwikkelen van AR applicaties voor de HoloLens. Deze ‘AR bril’ biedt interactie met de virtuele laag die de bril over de werkelijkheid heen ligt. Echter zijn er ook al start-ups, zoals Avegant, die proberen een stuk van de AR markt mee te pakken met hun ‘light field’ technologie.

Google zet ook in op AR met een investering van 542 miljoen dollar in het de AR start-up Magic Leap. Daarnaast ontwikkelt het bedrijf een eigen VR-bril. Het weinige dat we weten van Magic Leap, is dat het werkt door licht via een lens te reflecteren op je retina in plaats van het gebruikelijke stereoscopische 3D. Met elk nieuw bericht word de mythe rond Magic Leap in elk geval groter. Of het de hype zal waarmaken weten we over een jaar of drie.

  • {{video.data.title}}