InnoValor @ EXPO Milano 2015

EXPO 11

In Milaan loopt sinds april de vijfjaarlijkse wereldtentoonstelling, de EXPO, met als thema ‘Feed the Planet’. Op een terrein van meer dan 1 miljoen vierkante meter presenteren zich 148 landen gedurende 6 maanden aan circa 20 miljoen bezoekers. Het aanbod varieert enorm in stijl en aantrekkingskracht. Het Japanse paviljoen is duidelijk publieksfavoriet met een wachttijd die oploopt tot meer dan 3 uur.

Wij waren 14 September op de EXPO om over 3cixty te presenteren, een van de Urban Life and Mobility innovaties van EIT Digital. 3cixty is een platform voor het bouwen van apps voor bezoekers of inwoners van een stad. De apps maken gebruik van een smart knowledge base waarin officiële databronnen, social media en web content semantisch worden geïntegreerd. ExplorMI 360 is de eerste belangrijke 3cixty app. Deze is speciaal ontwikkeld voor bezoekers van Milaan en de EXPO om het maximale uit hun bezoek te halen. Bijvoorbeeld, je wilt het favoriete Japanse paviljoen bezoeken maar de gemiddelde wachttijd is meer dan twee uur. Dan zou je kunnen besluiten om ‘s morgens als eerste bij de dichtstbijzijnde ingang van EXPO te zijn, over het EXPO terrein te snellen, en vooraan in de wachtrij te staan. Daarvoor is het handig dichtbij te overnachten. ExplorMI 360 toont je eenvoudig de verschillende ingangen en de nabijgelegen hotels zodat je inderdaad zonder wachten het paviljoen kunt bewonderen (zie hier).
ExplorMI 360 is een multi-device app en beschikbaar op het Web, met links naar de mobiele apps op Google Play Store en App Store.

InnoValor is samen met de TU Delft verantwoordelijk voor het opstellen van business modellen en market entry strategieën voor het 3cixty platform. We hebben op de EXPO laten zien hoe 3cixty geëxploiteerd zou kunnen worden op basis van drie kansrijke verdienmodellen:

  • Affiliate marketing – gebruikers van een 3cixty app kunnen niet alleen zoeken naar events en hotels maar ook direct reserveringen maken via partners waarvoor het platform een vergoeding ontvangt,
  • City sponsorship – stadspromotie is voor veel steden belangrijk en 3cixty zou dat kunnen ondersteunen en daarvoor een vergoeding krijgen,
  • API fees – het 3cixty platform kan as-a-service worden aangeboden aan applicatie ontwikkelaars en vergoed worden op basis van het gebruik dat ontwikkelaars van de APIs maken.

Tijdens het event zijn de killer app en het gouden business model voor 3cixty nog niet gevonden, maar wel zijn er stappen gezet naar een samenwerking met twee partijen uit de mobiliteits- en de databranche.

Wij vonden eenvoudig onze weg naar het Nederlandse paviljoen met onze ExplorMi 360 app. De bijdrage van het Nederlandse paviljoen aan ‘Feed the Planet’ was met poffertjes en bitterballen weliswaar smakelijk maar ook wat pover.

Leave a Reply