Is het toch allemaal goud wat er blinkt?

Goud

De olympische winterspelen zijn een ware goudmijn geworden voor Nederland, naast het nodige andere edelmetaal. We mogen trots zijn. De Amerikanen doen het (relatief) minder in Sotsji. Maar toch blinkt ook daar het goud.

Vandaag maakte Facebook bekend dat het Whatsapp overneemt voor het astronomische bedrag van 16 miljard dollar (waarvan vier miljard contant en de rest in Facebook aandelen). Miljard, dus 16.000 miljoen. In Euro’s toch ook nog steeds 11,5 miljard. Met de beursgang heeft Facebook het nodige werkkapitaal opgehaald daarmee doet Zukerberg vrij uitgebreid inkopen. Instagram ging in 2012 voor een miljard dollar over. Met reden, want Instagram groeit hard als nieuw sociaal platform, al is het nog niet ten koste van Facebook in het algemeen.

Maar Whatsapp… Wat biedt Whatsapp nu exact dat die waarde vertegenwoordigt? Zijn het de 450 miljoen regelmatige gebruikers? De kennis van de content? Of is het primair defensief, om te voorkomen dat Facebook een stevige concurrent krijgt? Dat laatste kan ik me maar moeilijk voorstellen.

Vandaag heb ik voor Delft TopTech een dag les gegeven over strategie en business modellen. Daarin kwam ook de relatie tussen verdienmodellen en business modellen aan de orde. Whatsapp valt daarbij onder de categorie “Free” op een heel beperkte aankoopfee na. Niet iets dat op dit moment de  waarde van de aankoop rechtvaardigt. Dat zou natuurlijk kunnen gaan veranderen. Hoe veel zou u over hebben voor maximaal gebruik van Whatsapp? Vijftig cent per maand? Een euro? Meer?

Of zou de overname mee gericht zijn op synergie, net als de overname van Skype door Microsoft? Gaat Facebook (automatisch) pagina’s aanmaken rond Whatsapp accounts, of gaat appen een kernelement worden in de communicatie van Facebook gebruikers?

Een laatste mogelijkheid nog: stel Whatapp zou op het punt staan uit de markt gehaald te worden door een gevestigde telecompartij. Dat zou de dynamiek op mobiel behoorlijk weer veranderen en misschien zelfs verminderen. Niet fijn voor Facebook, dat een groot belang heeft bij grootschalig gebruik van mobiele data. Maar wie zou die koopkracht hebben gehad?

Veel vragen, vooralsnog. Ik zie ook nog weinig analyses op het net met antwoorden, in de eerste uren na de aankondiging. Tijd zal het leren en wellicht een nieuw hoofdstuk openen rond verdienmodellen op het (mobiele) internet.

O, trouwens, wist u dat Whatsapp naar schatting tussen de 50 en 60 werknemers heeft? Komt neer op een overnamesom van 250 miljoen dollar per werknemer…

Leave a Reply