Van gitaarpedalenmixer tot wereldse journalistiek

18237914 282213475521947 3661433427903314019 O

Tachtig studententeams strijden voor 14.500 euro prijzengeld en 100 uur start-up ondersteuning tijdens de UT Challenge. De UT Challenge is een initiatief van Universiteit Twente, waarbij ondernemende studenten hun innovatieve ideeën, prototypes of businessplannen uitwerken. Het beste idee en prototype wordt beloond: €4000 voor het beste idee, €8500,- voor het beste prototype en 2000,- voor de publieksprijs. De deelnemende teams moeten door diverse selecties heen. Van de 215 ingezonden projectideeën zijn de 80 meest innovatieve ideeën geselecteerd. De teams worden geholpen door coaches in de verdere uitwerking van hun idee en worden vervolgens beoordeeld door experts. InnoValor is, als partner van de UT Challenge, een van de organisaties die de ideeën beoordeeld en de studenten coacht. De coaching richt zich met name op de haalbaarheid van het businessmodel van de ideeën.

Praktisch tools
Dit sluit naadloos aan op het Europese onderzoekstraject, Envision, waar InnoValor bij betrokken is. Hierin wordt een platform ontwikkeld die (startende) ondernemers helpt bij het realiseren en verbeteren van een businessmodel. Het platform – businessmakeover.eu biedt praktische tools die ingrijpen op alle aspecten van het businessmodel. Van het beter snappen van de wensen van de klant, tot inspiratie voor nieuwe verdienmodellen, tot rekenhulp voor het berekenen of een idee überhaupt winstgevend kan worden.

Speeddating
Tijdens de ‘speeddates’ op 2 mei, maakten we kennis met een aantal studententeams en hun innovatieve ideeën. De innovaties varieerden van idee tot werkend prototype. Zo werd een oplossing gepitcht voor ‘alternative facts’ en discrimintatie in de journalistiek, een charmeoffensief gestart voor de voedselverspilling in westerse landen en een slim kastje gepresenteerd die een oplossing biedt voor de veelheid aan pedalen die gitaristen moeten gebruiken om een uniek geluid te creëren. Dat het nog niet zo makkelijk is om een idee tot in de puntjes uit te werken, werd al snel duidelijk. De een had nog geen klant, de ander nog geen team om het idee uit te werken. En hoe geld te verdienen, laat staan winst maken, was ook niet altijd helder.

Platform als ideaalbeeld
Het maken van een ‘platform’ leek het ideaalbeeld. Het delen van eten, het maken van VR content of het schrijven van nieuwsberichten. Het zou allemaal via een platform mogelijk gemaakt moeten worden als het aan de studenten lag. Maar hoe bereik je de massa, waardoor het platform zichzelf gaat vullen? Begin je bij vrienden en kennissen, of zoek je een partner organisatie? Is het idee überhaupt schaalbaar? Heb je alle benodigdheden om zo’n platform te runnen? Wie betaalt ervoor en wie plukt de vruchten?

Waarde creëren uit innovatie
Door dit soort vragen te stellen en mee te denken in het beantwoorden hiervan, draagt InnoValor bij aan de ontwikkeling van nieuwe of verbeterde businessmodellen. Je kunt een leuk idee hebben, maar waarde creëren gaat niet vanzelf. Dat is onze kracht, en daar helpen we organisaties mee.

Leave a Reply