Ik hou van goedkope hotels, op een centrale locatie, het liefst dichtbij restaurants en musea. Graag ga ik in de middag een wandeling maken door de natuur, maar houdt ook wel van de mogelijkheid om het water op te gaan met een bootje. Hoe vind ik al deze dingen, op een gemakkelijke manier, als ik een bezoek aan een nieuwe stad of nieuw land breng? Dit is de uitdaging van PasTime, een nieuw project onder EIT Digital Cities.

Op 25 januari vond de kick-off van PasTime plaats op Sophia-Antipolis bij Nice. Deelnemende organisaties aan het project zijn een mengeling van kennisinstellingen, ondernemers, en start-ups: EURECOMISMBLocaliDataData-MooveAmadeus en InnoValor.

In PasTime wordt gewerkt aan technologie om reisvoorkeuren en reisgedrag en data over toeristisch aanbod in de stad op een slimme manier aan elkaar te koppelen. PasTime bouwt hiermee voort op de technologie uit het voorgaande EIT project 3cixty, waarbij deze lokale data verzameld en ontsloten werd. Dit moet ervoor gaan zorgen dat toeristische gebieden, hyper lokale en gepersonaliseerde aanbiedingen kunnen doen aan bezoekers. Die passen bij de voorkeuren die de bezoeker heeft tijdens zijn reis. Steden kunnen hiermee het aanbod aan hotels, restaurants, activiteiten en transport, transparant ontsluiten en slimmer de drukte in de stad managen door bezoekers beter te spreiden. Op een manier die leuk is voor de reiziger en voor de aanbieder.

Het ontwikkelen van deze technologie is nog maar de start. Er moet nagedacht worden over de exploitatie van deze technologie, het business model, en hoe het in de markt te zetten. Amadeus zal  hier optreden als data provider. InnoValor als ontwikkelaar van business modellen en als linking pin naar de Nederlandse markt. Een mooie uitdaging voor dit nieuwe jaar!

Beoogde gebieden voor experimenten met de PasTime technologie zijn de Cote d’Azur, Canarische Eilanden en ons eigen Amsterdam!