De retailwereld is volop in beweging. Dat is al een hele tijd aan de gang, maar de laatste tijd extra zichtbaar door de faillissementen van bekende en beeldbepalende winkelketens. Een iconisch winkelbedrijf als V&D dreigt nu toch echt haar eigen ‘Kodak moment’ te gaan beleven. Die Kodak momenten – het omvallen van bedrijven die eens onaantastbaar leken – dreigen niet alleen voor bekende retailers maar bijvoorbeeld ook voor olie- en gasbedrijven. Overal waar business-as-usual niet langer geldig is, moeten bedrijven zich tijdig aanpassen aan structurele veranderingen in hun omgeving.

Fysieke winkels – de bricks – hebben het moeilijk door de gevolgen van internet en de onstuimige groei van het online winkelen. Internet creëert transparantie over aanbod en prijzen. Webwinkels – de clicks – maken 24/7 shoppen mogelijk en hebben een goedkoop aanbod gecreëerd met ruime mogelijkheden voor verzending en het uiterst kostbare gratis retour zenden. De groei van online retailers leidt niet als vanzelf tot winstgevendheid – de miljoenen verliezen van Zalando van de afgelopen jaren maken dat wel duidelijk. Voor consumenten hebben de clicks ook niet alleen voordelen. Consumenten blijven ook gevoelig voor de experience van het fysieke winkelen. Producten wil je ook graag kunnen aanraken of uitproberen. Of je wilt een advies of de service die online nu eenmaal lastig is te realiseren.

De weg vooruit lijkt een slimme combinatie van fysieke winkel en webwinkel. Zo focust Mediamarkt op service in haar fysieke winkels, maar combineert dat wel met een succesvolle webwinkel. En online retailers als Coolblue en Neckermann investeren fors in fysieke winkels om advies te kunnen geven en om klanten de kans te geven een product even vast te houden. Het beste argument voor deze combinatie is dat blijkt dat de online verkoop in de omgeving van hun fysieke winkels toeneemt.

Van bricks naar clicks en nu weer terug naar slimme combinaties…Inmiddels hebben we dus geleerd: meer clicks met bricks!