Afgelopen 2 weken heeft de Urban Life & Mobility summer school van EIT ICT Labs plaatsgevonden op de Sophia Tech Campus in Nice – Frankrijk. Tijdens deze periode mocht ik als spreker en coach 44 studenten begeleiden. Een gemêleerd gezelschap met meer dan 15 verschillende nationaliteiten uit Europa en Azië.

De eerste week stond vooral in het teken van lezingen. Zoals de diversiteit van de groep, waren de lezingen ook zeer uiteenlopend: nieuwe technologieën op het gebied van smart cities, big data, gedragsverandering, privacy & security, Internet of Things, gamification, business modelling en entrepreneurship trainingen.

In de tweede week lag de nadruk op groepswerk. Verschillende bedrijven hadden een casus ingediend waar de studenten in groepjes aan konden werken en waar ze de kennis en inspiratie uit de eerste week op konden toepassen. Het was interessant dat elke groep hun eigen aanpak had en doordat ze hun diversiteit aan vaardigheden samenvoegden, resulteerde het in mooie eindresultaten. Je had niet alleen multidisciplinaire teams doordat de studenten verschillende studieachtergronden hadden (en dus verschillende vaardigheden beheersten), maar ook door de verschillende nationaliteiten, ontstonden dynamische groepen die je nergens anders zult vinden.

Gedurende het groepswerk was het erg leuk om de perspectieven van de studenten te verbreden. Niet alleen innovatieve technologische oplossingen ontwikkelen, maar ze ook na te laten denken over de meerwaarde die ze daarmee bieden in de context van de markt. Voor velen was dit een hele uitdaging, omdat het een ander perspectief en manier van denken vereist.

Dat is denk ik ook de grootste stap die studenten hebben gemaakt tijdens de afgelopen weken. Ze zijn zich nu meer bewust dat hun baanbrekende ideeën moeten worden ondersteund door een goed business plan. Veel van de studenten waren opgeleid in wetenschap en technologie en hadden goede ideeën, maar waren aanvankelijk niet echt bekend met het ontwikkelen van business plannen om hun ideeën om te zetten naar realiteit. Veel studenten waren vooral gericht op de technologie en het was lastig voor hen om hun mindset te verleggen van puur richten op de functionaliteit van een nieuw product of dienst naar de positionering in de markt.

De summer school eindigde met een pitch van elke groep voor een jury (van incubators) over o.a. het innovatieve idee, de afzetmarkt, de concurrentie in de market en hun positie hierbinnen, het business model en go-to-market strategie. Mooi om te zien dat de studenten zich deze vaardigheden in korte tijd eigen hadden gemaakt, wat leidde dat tot een aantal zeer interessante en innovatieve pitches! 

urban life

Het winnende team!
Our platform UbiTaxi is based on the needs of Taxi companies as well as on the needs of their users. For Taxi companies we provide increased profit, and users get an easy to use interface with various features like payment via application and taxi sharing.”