Een gevleugeIde uitdrukking uit een bekend Southpark filmpje is and it’s goneHet wordt uitgesproken door een bankmedewerker richting klanten die in goed vertrouwen hun spaargeld bij de bank onderbrengen, maar dit ter plekke zien verdwijnen als de medewerker het geld speculatief belegd.

De taxi-app Uber is bekend en succesvol geworden met Uber Black en Uber Lux. De kern is een app waarmee consumenten een taxi kunnen bestellen in het betere tot luxere segment. Deze taxi’s en de bijbehorende chauffeurs voldoen aan de uitgebreide regels die in Nederland en in vele andere landen gelden voor personenvervoer. Uber is wereldwijd beschikbaar in ruim 250 steden. De innovatie van Uber Black zit ‘m vooral in het creëren van vertrouwen tussen chauffeur en passagier door reviews van rit en chauffeur te faciliteren, door helderheid over kosten en door het gemak bij het reserveren en betalen voor een rit. Een incrementele innovatie zou je kunnen zeggen. Inmiddels ook al gekopieerd door bestaande taxicentrales zoals de Amsterdamse Taxicentrale met een eigen iPhone-app eCab.

Echt spannend wordt het met Uber pop. Een werkelijk radicale innovatie die met bijvoorbeeld AirBnB gemeen heeft dat iedereen als dienstverlener kan optreden. Met Uberpop kan namelijk iedereen met een rijbewijs en een niet al te aftandse auto als chauffeur zijn diensten via Uberpop aanbieden. Uber is met Uberpop wereldwijd in een heftige strijd gewikkeld met regelgevende en handhavende instanties en uiteraard met de bestaande taxibranche. Op veel plaatsen, waaronder Nederland, is Uberpop verboden omdat chauffeurs als ‘snorders’ de wet overtreden; zij rijden immers zonder vergunning rond. Uber geeft echter geen krimp; boetes voor chauffeurs worden door het bedrijf betaalt en ondanks fikse dwangsommen is het bedrijf niet van plan zijn diensten te staken. Gelukkig voor Uber heeft het diepe zakken. Na de laatste ronde financiering van €1.2 miljard blijkt Uber nu ruim €40 miljard waard blijkt te zijn. En ook de Chinese internetgigant Baidu, eigenaar van de grootste zoekmachine van China, wil een belang nemen in Uber. Maar ergens zal Uber toch in het reine moeten komen met de autoriteiten. Dat kan op twee manieren. De bestaande wetgeving wordt onder druk geliberaliseerd en de taxiwereld is voorgoed veranderd, of Uber verzint een list in haar business model zodat het wel aan regelgeving voldoet. Voor investeerders is het te hopen dat er een oplossing komt.  Anders geldt ook daar … and it’s gone!