Wie hoort of leest nog wel eens over de experience economy als opvolger van de service economy? In 1999 schreven Pine en Gilmore hun invloedrijke boek waarin ze argumenteren dat veel diensten tot commodities verworden en differentiatie noopt tot het creëren van memorabele ervaringen waarbij die ervaring (experience) het eigenlijke product wordt. Ik moest daar aan denken bij het lezen van een artikel in de Volkskrant over het toiletconcept van 2theloo. Zij bieden schone toiletten op drukke plaatsen als snelweg stations, treinstations en winkelcentra in zogenaamde toiletwinkels. Op zich geen heel bijzondere dienstverlening. Maar met speciale wc-designs van kunstenaars, illustratoren en vormgevers en met een shop met toiletgerelateerde producten, gifts en gadgets mikt 2theloo op een aangename en bijzondere toiletervaring. Gebruik van het toilet kost 50ct maar daarvoor krijg je een voucher van 50ct die te gebruiken is in de shop.

As-a-service is een gevleugeld begrip geworden in elektronische dienstverlening maar ook daarbuiten. Denk aan productbedrijven als Rolls Royce  die ooit vliegtuigmotoren verkochten maar overgestapt zijn op een service model waarin zij vlieguren verkopen en waarbij de vliegtuigmotor slechts een onderdeel van de dienst is. 2theloo laat zien dat er naast as-a-service andere manieren zijn om business model innovatie te realiseren; as-an-experience biedt volop mogelijkheden voor nieuwe waarde creatie en nieuwe business modellen!