Veranderingen in de maatschappij – de manier waarop mensen werken, zich vermaken, zich verplaatsen en socializen – zijn de basis voor nieuwe business modellen. Smartphones en mobile apps maken het mogelijk dat diensten altijd en overal bereikbaar zijn. Naast consumenten, worden we ook meer en meer producenten. Sociale netwerken, crowdsourcing en real-time informatie maken het mogelijk om van passieve consumerende individuen te veranderen in actieve, samenwerkende en delende burgers.

Ook dit jaar werd er weer een Summer School georganiseerd door het European Institute of Technology (EIT Digital) op het gebied van Digital Cities. Van 11 tot 22 juli kwam een zeer divers gezelschap – 43 studenten met 27 verschillende nationaliteiten – bij elkaar in Parijs om na te denken over nieuwe innovaties en ontwikkelingen en de impact hiervan op de maatschappij. De Digital Cities Summer School is een van de 9 EIT Digital Summer Schools die deze zomer plaatsvinden in 7 verschillende locaties in Europa.

Studenten kregen een gevarieerd aanbod van lezingen en workshops: van sociale psychologie (behavioral transition) tot inzichten van ondernemers tot een filosofische blik op de toekomst van mobiliteit.

next generation 1

Lezing 'People & Cars' - Nicolas le Douarec

De studenten werden ook uitgedaagd om binnen deze 2 weken een nieuw product of dienst in de markt te zetten. Dat gebeurde aan de hand van casussen vanuit de industrie. In 10 groepen gingen de studenten aan de slag met uitdagingen zoals:

  • Smart tours – ontwikkelen van een intelligente oplossing voor informatie aan toeristen
  • Catalogue – ontwikkelen van nieuwe diensten door (transport) data te combineren
  • Mobility-as-a-service – ontwikkelen van een ‘one-stop-shop’ voor vervoer in een stad
  • #SmartCity Paris 2024 – verrijken van de ervaring voor de Olympische Spelen in Parijs in 2024
  • GlobALL Vision – activeren van burgers om bij te dragen aan globale uitdagingen

Dit jaar mocht ik de studenten weer begeleiden bij het uitwerken van hun casus. De grote diversiteit aan nationaliteiten, culturen en studies, zorgde ervoor dat onderwerpen vanuit veel verschillende perspectieven werden belicht. Dit resulteerde in rijke en innovatieve ideeën. Aan het eind van de 2 weken moest elke groep hun idee presenteren voor een jury van Digital Cities domeinexperts. Niet alleen werd er gekeken naar het meest innovatieve idee, juist het business model erachter en de impact op de maatschappij wogen zwaar mee. Uiteraard werd er ook een winnend team gekozen.

next generation 2

Het winnende team van Digital Cities Summer School 2016 was groep 6 met hun ‘Change Maker Community Platform’.

Bij InnoValor werken we momenteel aan het project ENVISION. Hierin ontwikkelen we een selfservice platform die Europese ondernemers tools biedt voor het bedenken en testen van nieuwe businessmodellen en een community om innovatieve ideeën uit te wisselen. Het zijn praktische tools, voorbeelden en tips over business model innovatie die ook voor de studenten zeer bruikbaar bleken te zijn. Tijdens 2 workshops hebben de studenten kennis kunnen maken met een aantal van deze tools, waaronder: de business model patterns en business model stresstest – waarna ze deze zelf konden gebruiken bij het uitwerken van de casus.

next generation 3

Workshop Business Model Patterns

Kortom, het was weer een fantastische ervaring. De grote diversiteit aan deelnemers en daarmee de verscheidenheid aan perspectieven zorgt voor veel nieuwe ideeën en mogelijkheden. Het netwerk en vriendschappen die tijdens deze 2 weken zijn ontstaan, vormen de basis voor veel mooie innovaties in de toekomst!

For me this summer school was an amazing experience. We tried various business models and found the one, that worked best in our target market. The experience gave me a perspective to look at the business models behind every new start-up and a product in the market … I have never been in any event before, where there were so many different nationalities in such a small group. Whenever I turned my head, I met someone new from a different country. The cultural diversity, helped us to get familiar with the characteristics, regulations and problems of different markets. The teamwork helped in understanding our cultural differences and determining the success or failure of a product launch in different markets.

Mohan Krishna Ghanta Krishnamurthy