Afgelopen week waren we met Businessmakeover.eu aanwezig op Slush in Helsinki. Slush is een van de ‘leading startup & technology events in Europa’. Met 17.500 bezoekers, 1 miljoen livestream viewers, 2300 startups en 1100 venture capitalists, was het een goed bezocht event.

Met Businessmakeover waren we niet alleen als startup aanwezig, maar juist ook vóór alle startups. Het BusinessMakeOver platform ontwikkelen we binnen het Europese project ENVISION samen met 8 andere partners uit 7 verschillende landen. Hierin staat Business Model Innovatie voor het MKB centraal. Het platform biedt praktische tools, voorbeelden en uitleg (how to use), casussen van andere MKB’ers die de tools al succesvol hebben ingezet, en een community waarin experts en andere MKB’ers elkaar kunnen helpen bij het overwinnen van hun (bedrijfs)uitdagingen.

Gebruiker(svraag) centraal

Een van de onderscheidende elementen is dat het platform niet start vanuit de tools, maar de vraag van de gebruiker centraal stelt. Deze vragen zijn naar voren gekomen uit eerder onderzoek dat we binnen dit project hebben uitgevoerd.

De vraag van de MKB’er en de fase waarin hij/zij zich bevindt, bepaalt namelijk sterk welke tools de grootste meerwaarde hebben. Een startende onderneming heeft bijvoorbeeld andere uitdagingen dan een gevestigd bedrijf dat wil groeien. Op basis van een tweetal vragen, krijgt de gebruiker een pad (stappenplan) voorgesteld. Aan elke stap is een tool gekoppeld. Tools bieden inspiratie, ondersteuning bij het structureren van ideeën en ondersteunen bij het exploreren van nieuwe markten en bij het ontwerpen, testen en implementeren van (nieuwe) businessmodellen.

Sneak-preview

Ondanks dat de lancering van het platform pas op 13 december is, konden we de bezoekers alvast een sneak-preview laten zien. Zowel vanuit startups, MKB-helpers, universiteiten als investeerders kregen we veel enthousiaste reacties. Vooral de insteek te werken vanuit de vraag van de MKB’er, de eenvoudig toepasbare tools en het feit dat het platform en alle tools GRATIS(!) beschikbaar zijn, zorgde voor veel interesse.

Positieve reacties en veel interesse is natuurlijk een mooi startpunt, maar het daadwerkelijke gebruik van het platform zal pas echt inzicht geven in de doeltreffendheid van het platform. De komende tijd richten we ons daarom op het verkrijgen van feedback van gebruikers, zodat we het platform verder kunnen ontwikkelen en aanscherpen.

Wil jij ons hiermee helpen? Check dan vanaf 13 december www.businessmakeover.eu en laat ons weten wat jij ervan vindt!