Obstakels
De inzet van toepassingen die gebruik maken van kunstmatige intelligentie bieden dus grote kansen voor organisaties. Zoals bij elke ontwikkeling is er ook een aantal obstakels te overwinnen.
Databeleid
Het belangrijkste is de beschikbaarheid van grote hoeveelheden data van hoge kwaliteit die kunnen worden gebruikt om algoritmen te trainen. In veel organisaties zijn de gegevens niet op één plaats beschikbaar, of bevat het inconsistente of verouderde data. Dit kan tot slechte of verkeerde beslissingen leiden. Om jouw organisatie voor te bereiden op de toekomst waarin kunstmatige intelligentie een belangrijke rol gaat spelen, is de eerste stap om de bestaande informatiesystemen en datastromen op orde te hebben. Want garbage in = garbage out.
Cultuur
De angst voor kunstmatige intelligentie zit niet alleen in de doemscenario’s zoals Elon Musk deze beschrijft, waarbij kunstmatige intelligentie de hele wereld zal gaan beheersen. Veel medewerkers maken zich namelijk zorgen over hun baan, doordat robots sneller en efficiënter kunnen werken dan mensen. Ondanks dat vaak wordt gedacht dat Intelligente assistenten het werk over gaan nemen van medewerkers, voorspelt Gartner dat vanaf 2020 implementatie van kunstmatige intelligentie juist een positief effect heeft op de werkgelegenheid. Wel zal de rol van medewerkers veranderen en daarmee ook de competenties die gevraagd worden.
Om draagvlak binnen de organisatie te krijgen moeten medewerkers meegenomen worden in het proces. Dit biedt twee voordelen. Door medewerkers onderdeel te laten zijn van het transformatieproces en de nadruk te leggen op de kansen die kunstmatige intelligentie biedt – verminderen van saaie en herhaaldelijke taken, waardoor meer tijd voorblijft voor interessante taken – geeft dit positieve prikkels om een succes van deze initiatieven te maken. Daarnaast hebben werknemers veel impliciete kennis. Door ze te betrekken kan deze impliciete kennis expliciet gemaakt worden.
Privacy
Met kunstmatige intelligentie kunnen diensten en contactmomenten nog persoonlijker worden aangeboden. Voor sommige consumenten is dit iets té persoonlijk. Organisaties moeten rekening met privacyaspecten en controle bij de consument laten. Transparantie en vertrouwen zijn daarbij onmisbaar. Vertrouwen kan gewonnen worden door relevant te zijn en waarde te leveren – daar te zijn op het moment dat het voor de klant nodig is, met een aanbod dat past bij de wensen van die klant. Wanneer systemen persoonlijke gegevens gebruiken, moet om toestemming gevraagd worden en transparant gemaakt worden voor welke doeleinden de gegevens worden gebruikt.