In januari ben ik host voor de ronde tafels over Technologie trends voor digitale identiteiten. Hiervoor ben ik geïnterviewd door de organisatie (Euroforum), zie hier of voor gemak ook hieronder gekopieerd.
Voorafgaand aan het E-identity congres hebben wij een interview gehad met Maarten Wegdam, managing partner InnoValor. In dit interview geeft hij zijn visie op de ontwikkelingen van identificatie & authenticatie van klanten en wat er nodig is om de volgende stap in digitale identiteit te maken.
“Onze smartphone is het ultieme persoonlijke apparaat, die dragen we altijd bij ons. En we zijn er zuiniger op dan op onze portemonnee.”
– Maarten Wegdam, managing partner, InnoValor
Welke ontwikkelingen zijn er op het gebied van identificatie & authenticatie van klanten?
Steeds meer realiseren organisaties zich dat identificatie & authenticatie van klanten niet hun core business is. Dit zelf doen is niet alleen duur, maar in veel gevallen ook minder veilig en minder gebruikersvriendelijke dan dit aan gespecialiseerde derden over te laten, zogenaamde identiteitsproviders of authenticatiediensten. In het overheidsdomein kent iedereen dit al met DigiD, die als een soort derde partij burgers authentiseert voor allerlei overheidsdiensten en anders diensten die BSN mogen gebruiken (zorg en pensioen). Dat dit soort herbruikbare identiteiten een goed idee is heeft, uitzonderingen daargelaten zoals in het hoger onderwijs, nog niet echt geleid tot een grootschalige introductie van herbruikbare identiteiten. Redenen hiervoor zijn dat het erg veel vertrouwen eist van de afnemende partij (bv een online retailer) in de identiteitsprovider, onduidelijkheid over business modellen, market entry uitdagingen (kip-ei probleem) en privacy uitdagingen.
Welke initiatieven zijn er om identificatie en authenticatie van personen (burgers, consumenten) en bedrijven op de digitale toekomst in te kunnen richten?
Er zijn vele initiatieven, misschien is dat wel één van de problemen. Als dit geen dagelijkse kost is, is het lastig bij te houden. Ik noem wat belangrijke initiatieven. In Nederlands zijn het met name Idensys, BankID, een nieuw publiek middel en versterkingen van DigiD. Idensys is de nieuwe naam van het eID Stelsel, een afsprakenstelsel beheert door de Nederlandse overheid waarin private identiteitsproviders gebruikers authentiseren voor publieke en private partijen. Idensys kan gezien worden als een doorontwikkeling van eHerkenning, een vergelijkbaar afsprakenstelsel gericht op business-2-government diensten. BankID is een gezamenlijk initiatief van de Nederlandse banken, die van plan zijn hun bancaire identiteiten te gaan hergebruiken vergelijkbaar het Idensys.