Vorige week werd de Open Innovation 2.0 Conference gehouden in Amsterdam. Een bijeenkomst met veel presentaties en panels over innovatiebeleid, Living Labs, innovatiesystemen en hoe innovatie te stimuleren. De conferentie werd geopend met een videoboodschap door Jean Claude Juncker himself. Maar wat is Open Innovation 2.0? Een nieuw paradigma waarin ‘de grenzen tussen universiteiten, industrie, overheid en communities vervagen. Innovatie gebaseerd op disruptieve technologieën – cloud computing, IoT, big data – om maatschappelijke uitdagingen duurzaam en winstgevend aan te pakken’, aldus Professor Martin Curley van Intel recentelijk in Nature. Oude wijn in nieuwe zakken? Wellicht. Maar Henry Chesbrough, de godfather van de eerste open innovatie golf, schetste wat hij de innovatie paradox noemt. Ondanks de exponentiele groei van technologie blijken productiviteitsgroei en reële lonen in de industrie al jaren te stagneren. ‘We wilden vliegende auto’s, we kregen 140 karakters’, naar Peter Thiel van Founders Fund.

InnoValor was van de partij voor het Envision project met het businessmakeover platform. Een platform dat zich richt op Europese MKB-ers om hen te ondersteunen met business model innovatie. Het platform is volop in ontwikkeling maar biedt nu al veel handige tools die kunnen helpen bij het ontwikkelen, toetsen en implementeren van een nieuw business model. Dat hier behoefte aan is, bleek uit de vele positieve reacties van conferentie deelnemers die zich met MKB en innovatie bezig houden. Twee MKB organisaties hebben al aangegeven een partnership met Envision te willen aangaan.

Open innovatie 2.0? Niet verkeerd om open te staan voor nieuwe partners en digitale mogelijkheden, en zo tot nieuwe duurzame business modellen te komen. Businessmakeover kan daar bij helpen.