Soms lijkt er een wel een tsunami van technologie op ons af te komen. Denk aan ontwikkelingen als Internet of Things, Big Data, Crypto Currencies en Digital Identities. Hiermee ontstaan nieuwe valkuilen en kansen voor organisaties. Oude business modellen worden overbodig, waar nieuwe voor het grijpen liggen. Hoe kun je daar als organisatie op voorbereiden, of nog beter, die kansen ook benutten? Maar wat kun je ook vooral aan je voorbij laten gaan?

In Digital We zoeken we naar de betekenis van de digital enterprise en de invloed van digitale technologieën op organisaties

Begin april is Digital We van start gegaan: een co-innovatieproject waarin publieke en private partijen samenwerken om deze vragen te beantwoorden. Het project wordt gefaciliteerd door InnoValor en BiZZdesign. Elk kwartaal wordt er een thema gestart dat een half jaar loopt. Via de blogs van Digital We houden we je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Elk jaar pakken we vier verschillende thema’s aan. Het eerste thema is Personal Data Stores in Context.

Personal Data Stores in Context
Een Personal Data Store (PDS) stelt de gebruiker in staat in te zien welke persoonlijke data waar staat en door wie wordt gebruikt, en toestemming te geven of weerhouden voor toegang tot deze data. De identiteit en voorkeur van de gebruiker speelt hierbij een belangrijke rol en het gemakt voor de gebruiker is doorslaggevend. Als verbindende factor hangt een PDS in een ecosysteem van partijen en elementen. Aan de ene kant zijn er data-aanbieders; dit kunnen tal van overheids-, commerciële of andere partijen zijn die persoonlijke data over gebruikers verzamelen, verwerken of beheren. Aan de andere kant zijn er data-afnemers; partijen die toegang willen tot de data van de aanbieders om diensten te kunnen leveren aan gebruikers of voor eigen doeleinden. Hiertussen bevindt zich de PDS als makelaar van toegangsrechten, waarmee de gebruiker data-afnemers toestemming kan verlenen tot data bij data-aanbieders. Dat dit concept op veel manieren waarde kan leveren wordt al snel duidelijk. Door vertrouwen van de gebruikers in hun privacy te vergroten, organisaties meer inzicht in de consument te geven en de kwaliteit van data te vergroten, ontstaat er een waardevolle combinatie van elementen.

digital we we zijn begonnen

Echter, voordat Personal Data Stores een duurzaam succes kunnen worden, is er een aantal hordes die genomen moeten worden. Ten eerste is de opzet technisch ingewikkeld en er is standaardisatie nodig om de diverse organisaties samen te laten werken; daarvan zien we nu de eerste voorbeelden. Daarnaast is het niet eenvoudig om al de informatie te overzien. Het is van belang dat er een levensvatbaar business model gevonden wordt. Een voorwaarde hiervoor is dat partijen in het ecosysteem elkaar en de PDS service provider kunnen vertrouwen. Naast een duidelijk afsprakenstelsel, is met name betrouwbare unieke identificatie van organisaties en gebruikers essentieel. Uiteraard moeten gebruikers zelf de waarde zien en de PDS’s gaan willen en kunnen gebruiken.

Meer weten over Personal Data Stores of Digital We? Neem dan contact op met Marlies Rikken.

Afbeelding: WEF – Unlocking the Value of Personal Data