Oktober 1985. Als student informatica in Eindhoven loop ik de ABN Bank binnen om geld van mijn rekening te halen. Pasje bij hand, paspoort in tas. “Ik zou graag 250 gulden opnemen”, vraag ik vriendelijk. De heer achter de balie pakt mijn pasje en loopt zonder veel woorden naar achter om de telefoon te pakken. Hij belt met het filiaal in Weert, waar ik mijn rekening heb afgesloten, kijkt nog een paar keer mijn kant op en komt een paar minuten later terug. Het mag, ditmaal. Het vertrouwen van de bank in mij als klant is niet zo heel groot. En echt blij word ik er niet van.
Digitalisering maakt dit soort situaties tegenwoordig gelukkig overbodig; ik kan pinnen waar ik wil, betaal meestal contactloos en de bank waakt op de achtergrond over mijn transacties om te kijken of er geen criminelen misbruik maken van mijn gegevens. Maar ben ik inmiddels echt blij met mijn bank? Ik weet het niet. Volgens mij kan het nog wel wat beter. Een paar suggesties, geheel vrijblijvend.