Geavanceerde data-analyse komst steeds meer voor in sectoren die op het eerste oog helemaal niet zo “data-gedreven” zijn. Zo ook het onderwijs. Al tijden wordt in het onderwijs informatie verzameld om prestaties te meten en het onderwijs te verbeteren. Door digitalisering van de processen in het onderwijs is er meer data beschikbaar en is deze makkelijker te analyseren. De kwaliteitseisen aan data-analyse en de daarvoor ingezette tools stijgt dan ook; mede door financiering op basis van prestatie-criteria.
Dat maakt de juiste aanpak des te belangrijker, maar niet per se gemakkelijker. Júist de groeiende hoeveelheden beschikbare data en tools, brengen meer en meer vragen met zich mee. Hoe kan data-analyse specifieke onderwijskundige doelen ondersteunen? Hoe presteert bestaande data-analyse technologie binnen het onderwijs? Zijn de tools betaalbaar met beperkte innovatie-budgetten binnen het onderwijs, en zijn ze hun investering waard? Wat staat effectieve inzet (nog) in de weg? Allemaal vragen, waar momenteel nog geen duidelijke antwoorden op zijn.
Voor Kennisnet heeft InnoValor een overzicht gemaakt van data-analysetools in het onderwijs. Zo scheppen we een overzicht van de mogelijkheden die scholen hebben rondom het analyseren van de data die zij vastleggen. Het doel van dit onderzoek is overzicht en inzicht te krijgen in de markt voor data-analyse tooling en hun relevantie voor het onderwijs. De nadruk lag op het middelbaar beroepsonderwijs, maar we hebben ook gekeken naar het voortgezet en het primair onderwijs.