Het kon je zo maar gebeuren in Engeland dit jaar, hoe onvoorstelbaar het ook klinkt. De Engelse overheid had besloten om de cijfers, die dit jaar primair gegeven werden door de docenten, te “standaardiseren”. Die standaardisatie hield rekening met de historische resultaten van de populatie. Goede school en jij een minder resultaat? Puntje erbij! School met magere resultaten en jij de uitzondering? Puntje eraf, of misschien wel drie.
In Schotland was het falen al aangetoond: kinderen in armere gebieden en op zwakkere scholen kregen gemiddeld een correctie van ruim -15%, terwijl dat bij scholieren uit welgestelde gebieden nog geen -7% was. Toch hielden zowel de minister Gavin Williamson als de directeur van de overheidsorganisatie Ofqual, die hiervoor verantwoordelijk waren, vast aan het algoritme. Pas na grote publieke druk werd het algoritme alsnog ingetrokken. Alleen wanneer het een puntje extra had opgeleverd mocht je het houden, als troost. Zoals Roger Taylor, de baas van Ofqual het formuleerde op 17 augustus: “We want to now take steps to remove as much stress and uncertainty for young people as possible.”