3cixty: Platform as a business?

3cixty

Hoe creëer je voor bezoekers en bewoners een aantrekkelijk en bruikbaar overzicht van alles wat er speelt in een stad? Een 360⁰ beeld zogezegd op basis van allerlei data en informatie verzameld in de ‘smart city’? Dat is de uitdaging van het Europese project 3cixty waarin een platform wordt ontwikkeld dat de bouwblokken biedt om ‘360⁰-apps’ mogelijk te maken. Daarmee moet het mogelijk worden antwoorden te krijgen op complexe wat? waar? wanneer? hoe?-vragen die verder gaan dan wat bijvoorbeeld Tripadvisor of Waze op dit moment kunnen beantwoorden. Het platform gebruikt niet alleen bestaande databronnen maar verzamelt ook eigen data uit de smartphones van gebruikers en door crowdsourcing. De bedoeling is om het platform en de eerste apps beschikbaar te hebben tijdens de EXPO in Milaan in 2015.

Naast de technische uitdaging is er een business vraag: hoe ziet een levensvatbaar business model voor dit platform eruit? Wie zijn de klanten en gebruikers van een dergelijk platform? En wat zijn interessante business scenario’s? Daarvoor organiseerde het business model team van 3cixty onder leiding van InnoValor en TU Delft samen met collega’s van Telecom Italia en de Politenico di Milano een workshop met diverse app ontwikkelaars en service providers uit Milaan. Onder andere Mapp2app dat klanten in staat stelt eenvoudig hun eigen apps te bouwen en Bikedistrict dat gebruikers fietsroutes door Milaan laat plannen gebaseerd op berijdbaarheid en veiligheid van wegen.
Het blijkt toch altijd weer belangrijk om ideeën te blijven toetsen in de markt. Al snel bleek bijvoorbeeld dat deze ontwikkelaars en service providers het ontsluiten van allerlei data niet als de ‘core’ van het platform zien, “dat kunnen anderen beter en goedkoper”. De meerwaarde van het platform zit in het bieden van slimme services die functionaliteit biedt die de ontwikkelaars of service providers niet of slechts tegen hoge kosten zelf kunnen ontwikkelen. Platform-as-a-service zogezegd. Is dat het enige scenario? Nee, want als je denkt aan buitenlandse bezoekers in een stad als Milaan (meer dan 6 miljoen per jaar), dan blijft dure data roaming tot eind 2015 een behoorlijk issue. Vanaf dan worden internettarieven in Europa wettelijk gelijkgetrokken en behoren dataroamingtoeslagen tot het verleden. Tot die tijd zou bijvoorbeeld een telecom operator een bundel van mobiel dataverkeer plus diensten kunnen bieden richting buitenlandse bezoekers. Of een publieke partij die verantwoordelijk is voor de promotie van stad en lokaal toerisme zou het platform kunnen overnemen en exclusieve city-apps ontwikkelen en zich daarmee onderscheiden van concurrerende steden.

Kortom, een platform met veel kansen en uitdagingen. Voor levensvatbare business scenario’s is het vooral belangrijk om het platform aan te laten sluiten bij de wensen van de app aanbieders. Deze wensen kunnen alleen worden vervuld door gedurende het hele ontwikkelproces van het platform in contact met ‘de markt’ te blijven.
Zo is het ook voor de app ontwikkelaars en service providers zelf: uiteindelijk is het aan de eindgebruiker – bezoekers en bewoners – om te bepalen of aanbieders er in slagen een aantrekkelijk 360⁰ beeld te creëren.

Leave a Reply